Jambo watu!

2 juli 2014 - Mombasa, Kenia

Jambo watu! (=Hallo allemaal! in het Swahili)

Ik ben goed en wel aangekomen na een lange vermoeiende, maar helemaal prima verlopen reis. Ik voel me best trots dat ik deze reis via Frankfurt en Addis Ababa vrijwel zonder problemen heb afgelegd. Toen ik in Addis Ababa aankwam, merkte ik meteen van "Ja, ik ben in Afrika". De geur, de sfeer en de gezichten waren meteen zó anders. Tijdens al het wachten heb ik een boekje gelezen over de cultuur van Kenia en de omgangsvormen en andere aspecten als voorbereiding op een overgang en cultuurshock. Dit was zeker nuttig, nu heb ik wat voorkennis namelijk, maar ja, een boekje lezen is natuurlijk maar héél betrekkelijk.

Toen ik door de Immigratiedienst van Mombasa ging, werd ik meteen heel vriendelijk geholpen en verschillende mensen zeiden met een glimlach van oor tot oor  "Welcome to Kenya, Welcome to Mombasa!". En dit gaf me een fijn en welkom (="Karibu" in het Swahili) gevoel.
Zeker toen ik eindelijk mijn koffer zag verschijnen, was mijn reis hier naar toe echt voltooid! Ans, Ad en Ruben ("The Driver" van ons huis) hebben me heel erg fijn verwelkomd hier en ze zijn meteen begonnen me woordjes uit het Swahili aan te leren. Echt een leuke taal!
De meeste mensen spreken hier drie talen: Swahili (de voertaal), Engels (de 2e voertaal) en hun moedertaal (één van de 43(!) stamtalen).
Aan het eind van de middag had ik even een ommetje met Ans gemaakt door de omgeving hier: door een paar straten en langs het prachtige witte strand. Ik heb toen al minstens 15 vreemde grote zwarte plakkerige handen geschud (sommige zelfs 2 x binnen 1 minuut, vraag me niet waarom!). Het is hier heel gebruikelijk om iedereen continu handen te schudden, ook al ken je elkaar niet en heb je niks van elkaar nodig. De mensen zijn hier zo ontzettend vriendelijk allemaal: ze glimlachen, ze zwaaien, ze zeggen "Karibu!" en vragen altijd hoe het met je gaat. Natuurlijk zijn velen ook gewoon heel vriendelijk omdat ze iets aan je verkopen willen omdat wij nu eenmaal "wuzungu" zijn, wat "Blanke westerlingen/Europeanen" betekent en hier ook wel als "wandelende portemonnees" beschouwd wordt. Maar alsnog is het prettig dat vrijwel iedereen super vriendelijk en vrolijk tegen je doet.

Vandaag is mijn eerste echte dag in Mombasa. Het was een bizar gevoel om hier vanochtend (na heerlijk geslapen te hebben) wakker te worden (in een super ruim luxe bed in een super fijne kamer) in een totaal ander continent met allerlei nieuwe vogel- en krekelgeluiden. Te bizar voor woorden eigenlijk dat je in zo'n ruim 25 uur reizen in Afrika bent met toch vrijwel al je comfort bij je en zelfs super snelle wifi hebt...! Al valt de stroom hier zo'n 2 à 3 keer per dag ineens voor een tijdje uit.

Vanochtend heb ik even de tuin hier verkend (foto's zijn te vinden bij "foto's"): prachtige gekleurde tropische bloemen, felle zon (ja ja, het is me hier echt zweten geblazen. En dat, terwijl Ad en Ans het momenteel juist koud vinden!!), felgekleurde hagedissen en onwennig genoeg ook overal beveiligingshekken. Het is erg wennen dat elk raam en elke deur aan de buitenkant een soort tralies heeft en dat het huis s' nachts bewaakt wordt door een mannetje in een soort overdekte hoek bij de poort. Er is hier ook een tuinman die de poort overdag opent voor ons, Sammy heet hij. Ook weer een ontzettend lieve man. Het voelt voor mij zo onnatuurlijk dat iemand steeds aan komt rennen om een poort open te doen, terwijl we dat ook prima zelf zouden kunnen. Maar het is hier nu eenmaal het gebruik dat de blanken de lokale Kenianen werk geven, ook in taken die wij makkelijk zelf kunnen doen en ook eigenlijk willen doen. Het is hier echter echt een belediging wanneer je taken die uitbesteed kunnen worden zelf doet: je hebt het als "muzungu" geld, dus moet je ook werkgelegenheid creeëren. Dit is een mentaliteit waar ik nog echt aan moet wennen, het doet me toch denken aan het kolonialisme tijdperk...
Gelukkig zijn Ad en Ans hele goede en eerlijke "werkgevers" en hebben echt een band opgebouwd met de "The driver", "The gardener/gate-opener" en "The housekeeper".

Vanmiddag hebben Ans en ik even wat boodschappen gedaan en geluncht in "the city mall", een overdekt super kapitalistisch luxe omringd met "securities" winkelcentrum. Het is overduidelijk dat dit winkelcentrum voornamelijk de expats als afzetmarkt heeft. Ik was echt flabergasted: je verwacht zo iets niet in een Afrikaans land. Toen we daar gingen eten kwamen er vijf obers op ons af van verschillende minirestaurantjes met hun menukaarten: we kozen uiteindelijk voor een lekkere Indiase "thali". De sfeer hier was zo anders, dat ik echt het gevoel had dat ik niet in Afrika was. Ans en Ad zeggen ook dat ze hier liever niet komen omdat het veel te ver van de echte cultuur ligt. Toch was het goed om ook dit even te zien. Het laat goed de contrasten zien. Al heb ik tot nu toe nog geen échte armoede gezien, maar ik weet dat die er is en ik zal die ook gegarandeerd nog zien.
Het viel me hier en ook op straat op dat er gigantische verschillen zijn in deze stad: compleet in boerka bedekte vrouwen (ook soms met een bril op, wat er toch wel gek uitziet), mannen die eruit zien als imams, vrouwen met minstens drie prachtig gekleurde en versierde doeken omgewikkeld, mannen met keppeltjes, vrouwen met minivlechtjes tot aan hun dijen, vrouwen in korte strakke jurkjes en oude blanke mannen met dikke buiken, Franse zonnehoedjes, sanddalen en een mooie Keniaanse vrouw ernaast. Je ziet in een mum van tijd dat dit gebied enorm veel invloeden door de geschiedenis heen heeft gehad: van de islam tot het hindoeïsme tot de Maasai. En dat is alleen nog maar aan de rand van de stad. Ik ben benieuwd hoe dat in het hart van Mombasa zal zijn.

Er zijn heel veel dingen die Ad en Ans me vertellen over wat zij al allemaal ervaren hebben en hoe de dingen hier gaan, ik zal jullie deze ook stuk voor stuk vertellen wanneer ik ze ook daadwerkelijk zélf meemaak. Voor nu gaat het helemaal goed met me, ik voel me hier hartstikke welkom en de komende dagen is het vooral nog een beetje "landen" hier. Eerst even wennen aan het klimaat, een beetje aan de sfeer ruiken, wat woordjes Swahili leren en in het ritme komen. Ik houd jullie op de hoogte!

1. Doris:
    2 juli 2014
    Aaah irosh wat leuk om wat van je te horen! We zaten hier al met spanning te wachten op een bevestiging dat je je vlucht had overleefd :)
    Klinkt allemaal heel goed. Fijn dat het huis zo mooi is (en veilig). Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!
    Kusjes, Doris
  2. Annemarie:
    Hee Irosh,

Heel goed om te horen dat alles goed met je gaat! Zo te horen heb je het goed naar je zin. En ik hoor ook al goede indrukken voor je PWS?.. Hier op school mis je niks, ik ben wel een beetje jaloers hoor ;)
    Heel veel succes en plezier de aankomende dagen, ik ben benieuwd om meer nieuwe ervaringen te lezen!

Heel veel liefs,
    Annemarie
  3. Annick:
    2 juli 2014
    fijn dat je goed aangekomen bent, wat schrijf je mooi !
    dompel je maar helemaal onder meid !
    groetjes!!
  4. Nele Sturtewagen:
    Liefste Irosha,
    Dankjewel voor je mooie verhaal, wat goed geschreven, zeg !
    Ik kan bijna meekijken, ruiken en voelen, zo goed beschrijf je wat je ziet en meemaakt.
    Geniet van je avontuur, met volle teugen !
    En breng een allerhartelijkste groet aan Ad en Ans, ik bewaar heel warme en diepe herinneringen aan elk van hun. :-)
    Knuffel uit Aarschot, België
  5. Lutgart:
    3 juli 2014
    Lieverd, zo te lezen gaat het helemaal goed en ben je aan het landen; fijn dat je zo verwelkomd wordt; heerlijk
    om even mee te mogen ruiken, proeven, lezen wat je allemaal meemaakt; goed geschreven hoor!
    PS. Bedoel je met zanddalen: sandalen? ik denk het wel hé:)?
    Dag, dag, kus je! mama
  6. Ad en adri:
    Hoi Irosha,
    Heerlijk dat je goed bent aangekomen en nu echt in een geheel andere wereld bent geland. We hebben genoten van je ervaringen en kijken al weer uit naar je vervolg. Je schrijft levendig en verbeeldend echt leuk om te lezen!
    Doe ook de lieve groeten van ons aan Ad en Ans!
    Liefs, Adri en Ad
  7. Saskia:
    Lieve Irosha,
    Blij dat je veilig bent aangekomen! En je mag zeker trots op jezelf zijn dat je deze reis in je eentje hebt gemaakt. En inderdaad waanzinnig goed geschreven! Je kunt nog altijd een carriere als schrijfster overwegen:)
    Ik zou zeggen, enjoy en laat alles maar op je afkomen.
    Dikke knuffel, tante Sas
  8. Angela:
    Jambo Irosha,
    Geweldig om jouw ervaringen mee te mogen lezen. Je schrijft lekker vlot en meeslepend, alsof ik er zelf bij ben. Bijna 25 jaar geleden heb ik ook door Kenia gereisd en dan is het af en toe zo herkenbaar wat jij nu meemaakt. Ik vond het ook een prachtig land en hoop voor jou dat het ook een overgetlijke ervaring zal worden. Dat zal zeker gebeuren! Ben benieuwd of je nog wat aan het kleine Swahili-boekje hebt. Geniet Irosha en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Liefs, Angela
  9. Dorrit:
    3 juli 2014
    Hee irosh! Wat superleuk om te lezen! Zo te horen echt een totaal andere cultuur, lijkt me zo indrukwekkend! Ben heel benieuwd wat je verder al gaat beleven, ik blijf je blog zeker checken :)
    Kus Dorrit
  10. Opa en oma uit aalter:
    5 juli 2014
    Lieve Irosha,we zijn zo gelukkig en blij dat we je op deze mooie reis mogen volgen.Het is echt de moeite waard om je keurige taal te lezen.alles wat je verteld is nieuw voor ons.We gunnen je zo deze ervaring...............tot wederhoren.om en opa en tante veerleke.
  11. Ted Polderman:
    16 juli 2014
    Wat een boeiend verslag van je eerste indrukken en wat goed om alleen op te schrijven wat je zelf meemaakt.